Cine sunt eu? O poveste ce trebuie scrisă liber

Distribuie articolul pe canalele de social media

„Dorește-ți să fii tu. Dorește-ți să arăți, să te porți și să gândești ca tine.” – Matt Haig

Ți s-a întâmplat vreodată să te gândești că stai într-un tren cu o viteză foarte mare și să nu știi încotro te duce? Te-ai gândit vreodată că de multe ori habar nu ai de ce ai urcat în trenul acesta și nu înțelegi care parte din călătoria aceasta este despre tine? Poate ai făcut această alegere pentru că ți s-a spus că acesta ar fi drumul potrivit pentru tine sau pentru că a fost dorința altor persoane. Te uiți pe fereastră, dar ai doar niște imagini fără contur din cauza vitezei. Ai posibilitatea de a coborî la prima stație, dar nu o faci pentru că pur și simplu nu știi ce te așteaptă și parcă ți-e groază de nou. Uneori, poate doar stai și parcă aștepți să se întâmple ceva, să se schimbe ceva…

Cât de mult cauți în ceea ce faci zilnic răspunsuri pentru întrebarea: Cine sunt eu? Cât de des se întâmplă să conectezi ceea ce faci la școală, acasă, la muncă și în relațiile tale cu ceea ce e important pentru tine?

Identitatea (sau cine ești tu) se construiește din rolurile pe care le ai în diferite contexte de-a lungul vieții (de exemplu: copil, elev, student, angajat, părinte), din valorile pe care le urmezi, din interesele pe care ți le formezi, dar și din gândurile pe care le ai despre tine și despre locul pe care îl ocupi în lume. Când reușești să aduni răspunsuri legate despre cine ești și care sunt aspectele importante pentru tine, reușești să faci conexiuni între trecutul, prezentul și viitorul tău. Altfel spus, reușești să coși poveștile din viața ta cu un fir roșu, iar adunate la un loc, ele pot primi mai mult sens și putere și te vor ajuta să mergi mai departe.

Formarea identității

Povestea întreagă, a persoanei care ești în acest moment, se formează din fiecare scenariu prin care treci la un moment dat. Pe lângă trăsăturile personale, identitatea mai este influențată de relațiile pe care le ai și de situațiile în care te afli. Mai exact, povestea despre cine ești poate fi influențată de mesajele pe care le iei din relațiile cu ceilalți și din evenimentele din familie, de la școală sau de la muncă. De multe ori, fără să îți dai seama, felul în care te comporți sau te priveși poate fi influențat de răspunsuri la întrebări precum: Ce mesaje îmi transmit ceilalți despre mine? Cum vorbesc ceilalți despre mine? Ce înțeleg eu din mesajele lor că sunt? Cum văd eu o situație prin care am trecut și ce înseamnă ea pentru mine?

Poate fi greu să îți dai seama cine ești sau cine vrei să fii, iar în această încercare de a te descoperi, ți se poate întâmpla să ajungi în scenarii precum acela în care ceilalți îți spun ce își doresc ei să devii. Sau se poate întâmpla să fii într-o căutare fără sfârșit, unde încerci atât de multe opțiuni, încât nu mai ajungi la un rezultat.

O alternativă ar fi să alegi prima opțiune care îți apare în cale, fără să te mai gândești la alte posibilități. Alt scenariu ar fi să stai să cauți câteva opțiuni asupra cărora alegi să te oprești și pentru care sapi mai adânc, pentru a vedea în ce măsură ți se potrivesc. Le explorezi și încerci să afli mai multe detalii. În acest fel, în funcție de scenariul în care te afli, călătoria ta poate fi mai mult sau mai puțin despre a descoperi cine ești tu și care dintre variantele pe care le ai la dispoziție ți se potrivesc.

Explorare și reflecție continuă

Studiile psihologice spun că pentru a descoperi răspunsuri despre cine ești este nevoie de un mediu cu oportunități care îți permit să încerci, să explorezi, să îți dai seama ce îți dorești și ce ți se potrivește. Iar pe lângă explorare, ai nevoie să oferi timp pentru a te gândi în ce măsură ceea ce faci este important pentru tine, în ce măsură alegerile pe care le faci se potrivesc cu valorile tale și ce ar însemna aceste alegeri pentru tine. Știm că aceste procese de explorare și de gândire asupra situației, în urma cărora ți se permite să iei decizii relevante pentru tine sunt asociate cu abilități de reglare emoțională mai eficiente, cu o mulțumire mai mare față de decizii, dar și cu o motivație mai mare de implicare în acțiuni care se văd a fi relevante.

Așadar, cu cât explorezi și cauți mai mult pentru a detecta oportunitățile pe care le ai la dispoziție și cu cât ești mai interesat să cunoști mai în amănunt detaliile despre alegerile pe care le faci, ai șanse mai mari să îți dai seama cine ești și cum poți face ca lucrurile să devină relevante pentru tine. Altfel spus, poți afla cum călătoria poate deveni despre tine.

Identitatea începe să se contureze odată cu debutul adolescenței timpurii, iar adulții din jur (de exemplu, părinții și profesorii) pot avea un impact major în tot acest proces, mai mult sau mai puțin benefic. În momentele în care adolescenții primesc etichete sau mesaje precum: „cel mai bun din clasă”, „cel mai slab din clasă”, „cel mai agitat”, „deștept”, „rebelul”, „cea care nu știe prea multă mate”, există șansa ca procesul lor de a căuta mai mult și de a fi mai interesați de un anumit subiect să se oprească sau să simtă foarte multă presiune și standarde foarte înalte pe care le au de îndeplinit pentru a se adapta etichetei. În acest fel, unul dintre riscuri ar putea fi ca aceste etichete să fie criterii de selecție în cazul liceului: „Ce știu despre mine e că sunt cel mai bun elev din clasă, de aceea ar trebui să aleg să mă înscriu la liceul unde sunt admiși elevii cu cele mai mari note. Dacă mi-ar plăcea să merg acolo? Nu știu… Dacă am alte opțiuni, care mi-ar plăcea mai mult? Nu știu… Știu că trebuie să mă potrivesc cu ceea ce cred ceilalți despre mine: că sunt cel mai bun din clasă, iar acest lucru pare să fie foarte important.”

În schimb, când sunt îndrumați și li se arată că ei sunt cei care pot să caute mai multe informații despre lumea din jurul lor, își pot da seama că le pot alege pe cele care îi interesează. Așa pot ajunge cu un pas mai aproape de formarea unei identități sănătoase: „Știu că aleg să mă înscriu la un anumit liceu pentru că m-am informat despre ce se studiază acolo, despre ce includ materiile. Încerc să mă gândesc la ce mi-ar plăcea să învăț.”. Odată ce adulții din jurul lor le vor permite să își exprime nevoia de autonomie specifică vârstei, îi vor ajuta în mod constant să caute și să înțeleagă de ce e relevant pentru ei să facă anumite lucruri.

Acest fapt îi va ajuta să își dezvolte o poveste coerentă despre cine sunt ei. Își vor aminti că sunt ființe individuale cu propriile dorințe, emoții, interese și așteptări și cu propriile alegeri, care vin cu anumite consecințe. Pot observa că au calități diverse, că pot îndeplini diferite roluri și că pot explora lumea pentru a-și găsi locul în ea. Implicarea din proprie inițiativă poate fi mai mare în acest proces de explorare, exersându-și responsabilitatea față de a descoperi cine sunt ei. Uneori, tot acest nou care apare poate fi perceput ca înfricoșător, dificil sau periculos, de aceea este important să simtă în continuare deschiderea, susținerea și căldura din partea adulților din jurul lui. În acest fel, există șanse mai mari să fie mai deschiși și curioși în legătură cu următoarele oportunități pe care le pot încerca, înainte să spună că nu sunt buni la acel lucru sau că nu li se potrivește și vor ști că în cazul unui pericol sau nereușită, au o bază sigură la care să se reîntoarcă. Atunci ei vor fi și mai mulțumiți de alegerile pe care le fac, mai motivați să învețe lucruri noi și să se cunoască pe ei înșiși cu adevărat.

Tot acest proces, dificil uneori, poate să aducă beneficii pentru sănătatea mintală. Când te cunoști pe tine, când ajungi să îți cunoști valorile, principiile și lucrurile importante pentru tine, iar când alegerile pe care le faci vor ține cont de toate aceste lucruri, vei putea să te împaci mai ușor cu tine și cu dificultățile cu care vine viața. Îți va fi mai ușor să stai cu ceea ce simți, să ai grijă de relațiile importante pentru tine și să ai grijă ca ele să fie unele sănătoase, iar viața ta să capete sensul mult dorit. Acest lucru ar însemna că ai ales deja să cobori din tren la o stație despre care nu știi foarte multe și, cu toate că ți-e groază, alegi să cauți, să afli, să schimbi tu povestea pentru ca ea să fie despre cine ești tu.

Photo by Noah Buscher on Unsplash